گوناگون

ترامپ به دنبال توافق با ایران در آستانه انتخابات آمریکا

ترامپ به دنبال توافق با ایران در آستانه انتخابات آمریکا

اگرچه ترامپ در سال ۲۰۱۸ ایالات متحده را از توافق هسته‌ای ایران خارج کرد و در مبارزات انتخاباتیش نیز موضع خصمانه‌ای به تهران داشت، اما اخیراً پیشنهاد عجیبی را روبروی ایران قرارد داده است.

به گزارش پارسینه به نقل از اکوایران، دونالد ترامپ گفته که آماده است تا درباره نسخه جدید توافق هسته‌ای برجام که در دوران ریاست‌جمهوریش از آن خارج شد، با ایران مذاکره کند.

به نوشته پولتیکو، ترامپ در روز پنج‌شنبه به خبرنگاران گفت که در صورت پیروزی مجدد، قصد دارد تا دوباره برای محدودکردن توسعه برنامه هسته‌ای ایران با این کشور مذاکره کند؛ اما او از ارائه جزئیات و شروطی که در هرگونه توافق هسته‌ای احتمالی با تهران لازم می‌داند، خودداری کرد.

رئیس‌جمهور سابق آمریکا در پاسخ به این پرسش که آیا او با ایران توافق خواهد کرد، گفت: «بله، من این کار را خواهم کرد». ترامپ افزود: «ما باید توافق کنیم، زیرا پیامدهای آن غیرقابل‌تصور است. ما باید توافق کنیم».

اظهارات ترامپ در حالی مطرح شد که نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند رقابت نزدیکی میان او و کامالا هریس وجود دارد. این اظهارات به ویژه به دلیل مواضع خصمانه‌اش نسبت به ایران، هم در دوران ریاست‌جمهوری و هم در مبارزات انتخاباتیش، جالب توجه است؛ خصوصاً از آنجایی که اخیراً ادعا کرده که تهران قصد ترورش را دارد.

در سال ۲۰۱۸، ترامپ از توافق بین ایران و قدرت‌های بزرگ جهان که تهران را ملزم به محدودسازی برنامه هسته‌ایش در ازای لغو تحریم‌ها می‌کرد، خارج شد. دولت او به جای آن کارزار «فشار حداکثری» را به کار گرفت که شامل تحریم‌های سخت‌تر در بخش‌های بانکی و صنعت نفت بود؛ تحریم‌هایی که جو بایدن تا حد زیادی حفظ کرده است.

از آن زمان، ایران غنی‌سازی اورانیوم سطح بالا را از سر گرفته است که تنش‌ها را تشدید کرده و شاید یک رقابت هسته‌ای سنگین در خاورمیانه ناپایدار به وجود بیاورد.

با این اظهارات، به نظر می‌رسد ترامپ در تلاش برای کاهش تنش‌ها با دولت ایران باشد. کمپین او در این هفته اعلام کرد که مقامات اطلاعاتی آمریکا در گفت‌وگو با او ادعا کرده‌اند ایران نقشه‌ای برای ترور او طراحی کرده است. هیئت منصفه عالی در روز پنج‌شنبه چندین ایرانی را به هک کمپین انتخاباتی ترامپ در سال ۲۰۲۴ متهم کرد.

ترامپ گفت که او آماده بود در صورت پیروزی در رقابت‌های ۲۰۲۰، تا «یک هفته پس از انتخابات» با ایران توافق کند. ترامپ مدعی شد: «ایران قطعاً با ما توافق می‌کرد. این توافق برای آن‌ها عالی بود. تنها چیزی که غیرقابل‌قبول بوده این است که ایران نباید سلاح هسته‌ای داشته باشد».

دهه‌هاست که ایالات متحده و ایران دشمن یکدیگر هستند، اما این دو کشور در دوران ترامپ به آستانه جنگ رسیدند؛ زیرا او در سال ۲۰۲۰ فرمان حمله‌ای را صادر کرد که منجر به ترور سردار قاسم سلیمانی، فرمانده فقید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شد.

سید عباس عراقچی، وزیر امور خارجه جدید ایران که هفته گذشته برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر کرده بود، در روز دوشنبه گفت که تهران آماده است درباره مذاکرات هسته‌ای گفتگو کند. اما او اذعان داشت که تنش‌های خاورمیانه ممکن است تجدید مذاکرات را دشوار کند.

ارسال نظر

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد