گوناگون

برای ماندگاری ایران و جلوگیری از افراطی گری و تندروهای بی‌مورد، کردها با صندوق رای آشتی کنند

برای ماندگاری ایران و جلوگیری از افراطی گری و تندروهای بی‌مورد، کردها با صندوق رای آشتی کنند

یادداشت سهراب مرادی درباره میزان مشارکت مردم کردستان در انتخابات را در ادامه می خوانید.

به گزارش پارسینه؛ شهید والامقام دکتر مصطفی چمران چه زیبا کردها را توصیف کرد: نه کرد از ایران جدا می شود و ایران از کرد. اما این روزها کردها که در طول روزگاران همواره جان و مال خود را برای سربلندی و جاودانی ایران داده‌اند، حال خوشی ندارند و به صورت گسترده و فراگیری اعتماد خود را به صندوق های رای از دست داده اند اما به حقانیت ایران و خاک مقدس میهن خود وفادار مانده و خواهند ماند.

همه می‌دانند این عدم اعتماد ریشه در نگاه و توجه دولتمردان به مناطق کردنشین کشور بوده است .استقبال بسیار اندک مردمان کرد از چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری در ۸ تیرماه خود گواهی بسیار محکم بر این بی اعتمادی است.

اما اکنون شرایط فرق می کند، قهر اکراد از صندوق رای در روز ۱۵ تیرماه. رسما زمینه را برای تندروی بر خی افراد ایجاد می‌کند و باری سنگین‌تر بر دوش مرزنشینان کرد خواهد گذاشت.

باید بگوییم میزان مشارکت مردم کردستان در انتخابات جمعه ۸ تیرماه ۲۳ درصد بود. کرمانشاه هم مشارکتش تعریفی نداشت و تنها ۳۲ درصد بود.

این خبری رسمی بود که وزارت کشور پس از انتخابات اعلام کرد، این‌ دو خط بالا را یکبار دیگر و با تامل بخوانید. نمی شود و نباید از کنار این آمار به این راحتی گذشت.

کردها وقتی نمی‌آیند یعنی یک جای کار می لنگد و گرنه آنها اهل بهانه گرفتن نیستن و همیشه بوده‌اند.

کردها همان مرزنشینانی هستند که ۸ سال دفاع مقدس را آماج حمله‌های هوایی، موشکی بودند و گاهی هم شهرهایشان از سوی دشمن اشغال شد. از بمب‌های چند تنی تا بمب‌های شیمیایی در سردشت و شهرستان دالاهو را کردها تحمل کردند و پای کار بودند، شهید و جانباز دادند و جور کشیدند، جوری که با جنگ تمام نشد و فقط شکلش عوض شد.

مردم نجیبی که هیچ‌گاه حق و حقوقشان در این دیار و مرز دیده نشد گله دارند، چرا گلایه‌شان شنیده نمی‌شود.

امروز اما روزی دگر است، مردی که زبان کردی می داند و زادگاهش در میان همین کردهاست، بین‌شان بزرگ شده و حتما مشکلات‌شان را می فهمد. دروغ نمی‌گوید و در بزنگاه تاریخ تنها نماینده‌ای بود که به مرگ مهسا امینی واکنش نشان داد؛ او حتما با کردها جور دیگری خواهد بود و خواهد توانست بخشی از رنجشان را بکاهد.

پزشکیان در میان کردها بوده و دیده که کردها اگر دیده شوند و روی‌شان سرمایه گذاری شود، نتیجه خواهد داد.

کردها چه اهل تسنن. اهل تشیع و یارسان همواره ثابت کرده‌اند که هرچند در طول سال‌های گذشته بی وفایی بسیار دیده‌اند اما خوش قلب‌اند و تشنه صداقت، همان صفتی که پزشکیان دارد.

کردستان، کرمانشاه، ایلام باید بداند امروز قهر با صندوق رای چاره کار نیست ، بیاییم برای ایران بیاییم ، یکبار هم به شخصی اعتماد کنیم که با زبان زیبای مادریمان زبان شیرین کردی می تواند با ما سخن بگوید، مشکلاتمان را با زبان کردی بشنود .

بیاییم برای ایران بیاییم./ سهراب مرادی

 

 

ارسال نظر

  • علی

    چنان نوشتید تنها نماینده ای که به مرگ خانم امینی واکنش نشان داد پزشکیان بود
    انگار یادتون نیست که اولین شخص رهبری بودن که گفتن باید تحقیق بشه و اگه قصوری شده برخورد بشه با خطیان و از خانواده امینی دلجویی کرد.
    چنان نوشتید کردها فراموش شدن انگار یادتون نیست که شهید رییسی به کردستان و کرمانشاه سفر کرد
    انگار یادتون نیست که یه قرد و در بازار کرمانشاه که از رییسی دفاع کرده بود شد تجزیه طلب ها تحت فشار قرارش داده بودن
    یکم انصاف داشته باشیم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار