گوناگون

مهارت های داشتن خانواده ای شاد و سالم

مهارت های داشتن خانواده ای شاد و سالم

مرکز مشاوره مبتنی بر سبک زندگی اسلامی ایرانی دانشکده علوم پزشکی گراش به بهانه دوازدهم تیرماه "روز خانواده" در یادداشتی عوامل موثر در تداوم سلامت خانواده و راهکار های داشتن خانواده ای شاد و سرشار از محبت و آرامش را بیان کرد.

 به گزارش پارسینه؛ مرکز مشاوره مبتنی بر سبک زندگی اسلامی ایرانی دانشکده علوم پزشکی گراش به بهانه دوازدهم تیرماه "روز خانواده" در یادداشتی عوامل موثر در تداوم سلامت خانواده و راهکار های داشتن خانواده ای شاد و سرشار از محبت و آرامش را بیان کرد.

متن کامل یادداشت را در زیر بخوانید :

خانواده مهمترین و اولین نهادی است که در جامعه شکل میگیرد و می تواند بر سلامت یا عدم سلامت جامعه تاثیر گذار باشد. پس خانواده نخستین مدرسه تربیتی ومحیط رشد فردی است که سنت ها و الگوهای رفتاری و ارزش های انسانی و قوانین آن را در انسان شکل می دهد.

اگر خانواده را به شکل یک مثلث در نظر بگیریم رابطه پدر با مادر باید یک رابطه عاطفه محور باشد چون خداوند ذات زن را با عاطفه و محبت آفریده است. رابطه مادر با پدر باید بر اساس احترام و ارزش و اقتدار باشد. رابطه پدر و مادر با فرزندان باید توجه و احترام باشد. در چنین خانواده ای احتمال مشاجره و آسیب به حداقل خواهد رسید.

عوامل موثر در تداوم سلامت خانواده

مودت و رحمت
یکی از ویژگی های خانواده موفق وجود صمیمیت میان زوجین است. از این واژه در قرآن به مودت یاد می شود که جلوه ی رفتاری محبت است بنابراین تنها محبت درونی و قلبی برای سامان یافتن یک زندگی پایدار و همراه با رضایت مندی کافی نیست بلکه نیازمند رفتار محبت آمیز است.

مسئولیت پذیری
یکی دیگر از مهم ترین ویژگی های خانواده موفق مسیولت پذیری هر یک از زوجین در خانواده است. خانواده مجموعه ای از امور و مسایلی است که باید به انجام برسد و با مشکلاتی روبه رو می شود که باید حل شوند. مسئولیت پذیری اعضای خانواده سهم بسزایی در موفقیت یک زندگی خانوادگی دارد.

ارتباط شایسته
ارتباط و معاشرت سازنده و مثبت از عوامل بنیادین موفقیت خانواده محسوب شده و از توانمندی های اساسی به شمار می رود.

مدارا و سازگاری
تنش ها و تضادها در زندگی زوجین امری اجتناب ناپذیر است و از تفاوت های فردی ، فرهنگی ، جنسیتی ناشی می شود همچنین زندگی پدیده ها و حوادث ریز و درشت زیادی دارد که خانواده را به چالش کشیده و آنها را در معرض واکنش قرار می دهد. داشتن مهارت سازگاری و مدارا عامل مهمی در تداوم زندگی خانوادگی است .

سپاسگزاری
سپاسگزاری یکی از اصول اساسی صمیمیت و از عوامل تاثیر گذار بر موفقیت خانواده و رضایت زناشویی است . تشکر یک رفتار مثبت و خوشحال کننده است که تاثیری خوشایند بر فرد مقابل دارد و می تواند محبت او را بر انگیزد و در نتیجه به رضایت زناشویی و پایداری خانواده منجر شود.

هدفمندی و معناداری
زندگی همانند بسیاری از پدیده ها ظاهری دارد که از یک زن و مرد و سپس فرزندان تشکیل می شود و امکاناتی همچون خانه ، وسایل منزل ، وسیله نقلیه و مانند آن نیز در آن دخیل است اما ورای اینها داشتن معنا در زندگی است . معنا یعنی چیری که زوجین به خاطر آن زندگی می کنند و مسایل و سختی های آن را تحمل می کنند.داشتن معنا و هدف به زندگی جهت داده و موفقینت زندگی خانوادگی را تضمین می کند.

زمان بیشتری را برای بودن در کنار هم بگذاریم نه این که بیشتر در خانه باشیم کمیت مهم نیست کیفیت مهم است اینکه باهم تعامل مثبت داشته باشیم وبه هم دیگر محبت کنیم هم کلامی وهم غیر کلامی تفریح و ورزش جمعی انجام دهیم مثل پیاده روی و بازی فکری عادات غذای سالم ایجاد کنیم موارد مثبت روزانه را به اعمال روتین تبدیل کنیم. ابراز احساسات و همچنین و در مواقعی عذر خواهی وجبران خسارت مثلا پختن غذای مورد علاقه خانواده با هر کدام از اعضای خانواده برنامه مورد علاقه او را تماشا کنید.

 

منبع: بهداشت نیوز

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار