داستان هلیکوپتر شینوک در ایران + ویدیو
حضور بالگردهای شینوک در ایران به سالها پیش بازمیگردد. این بالگردهای ترابری قدرتمند که تولید شرکت بوئینگ در ایالات متحده هستند، از سال ۱۳۵۷ به تعداد ۶۰ فروند به خدمت هوانیروز ایران درآمدند.
به گزارش پارسینه، این حجم از خرید، ایران را به دومین بهرهبردار بزرگ شینوک در جهان پس از ایالات متحده تبدیل کرد. علاوه بر این تعداد، ۳۰ فروند دیگر نیز سفارش داده شده بود که بهرغم پرداخت کامل هزینه، به دلیل وقوع انقلاب اسلامی، هیچگاه به ایران تحویل داده نشد.
وضعیت کنونی شینوک در ایران
در حال حاضر، تعداد ۵۱ فروند شینوک در ایران عملیاتی هستند. از این تعداد:
- ۴۱ فروند در اختیار نیروی زمینی ارتش (هوانیروز) قرار دارد.
- ۱۰ فروند دیگر تحت استفاده نیروی هوایی ارتش است.
ویژگیهای فنی شینوک
شینوک به دلیل قدرت و ظرفیت بالای خود در دستهی بالگردهای ترابری سنگین قرار میگیرد. مشخصات فنی این بالگرد شامل موارد زیر است:
- سرعت صعود: ۷.۷۳ متر در ثانیه
- سقف پروازی: ۵,۶۴۰ متر
- ظرفیت بار: تا ۱۲,۷۰۰ کیلوگرم
- گنجایش نفرات: از ۳۳ تا ۵۵ سرباز
این مشخصات باعث شده که شینوک یکی از گزینههای اصلی برای مأموریتهای ترابری سنگین و پشتیبانی در میدان نبرد باشد.
نسخههای جدید شینوک
در سال ۲۰۰۱، نسخهٔ پیشرفته شینوک اِف (CH-47F) معرفی شد. این مدل با بهبودهای زیادی در موتور، سیستمهای الکترونیکی، و قابلیتهای عملیاتی همراه بوده است. برنامهریزی شده تا این نسخه تا سال ۲۰۳۳ در خدمت باقی بماند و نقش حیاتی خود را در مأموریتهای نظامی ایفا کند.
شینوک، به دلیل کارایی بالا و ظرفیت فوقالعاده، همچنان یکی از بالگردهای کلیدی در ساختار نیروی نظامی ایران و جهان محسوب میشود.
ارسال نظر