گوناگون

صفر تا صد طلاق توافقی از زبان وکیل

صفر تا صد طلاق توافقی از زبان وکیل

طلاق توافقی از جمله رایج ترین انواع طلاق است که موفقیت در آن جز با کمک وکیل متخصص میسر نخواهد بود.

طلاق توافقی چیست؟ مراحل این طلاق کدام است؟ چه شرایطی برای انجام طلاق توافقی وجود دارد؟ چه مدارکی را بایستی برای این نوع از طلاق فراهم نمود؟ آیا مشورت با وکیل برای طلاق توافقی ضروری است؟ تشکیل زندگی مشترک همواره از ابتدای تاریخ تاکنون از جمله مهمترین اهداف زندگی بشر بوده است. با این حال این تشکیل خانواده همیشه ادامه دار نخواهد بود و در برخی مواقع، زن و شوهر به این نتیجه می رسند که بهتر است ادامه زندگی خود را جدا از یکدیگر سپری کنند. در همین راستا قانونگذار انواع مختلفی از طلاق را در نظر گرفته که یکی از آنها طلاق توافقی می باشد. پس در این نوشته سعی داریم به صورت اجمالی با نکات حقوقی پیرامون این نوع از طلاق آشنا شویم.

طلاق توافقی چیست؟

همانطور که می دانید قانونگذار برای جدا شدن و طلاق، انواع مختلفی در نظر گرفته است که یکی از رایج ترین آنها جدا شدن به صورت توافقی می باشد. همانطور که از نام این طلاق پیداست، در این روش زن و شوهر با توافق یکدیگر از هم جدا خواهند شد. به عبارت دیگر، آنها بر سر موضوعاتی همچون حضانت فرزندان، مهریه، مالکیت اموال مشترک و غیره توافق می کنند و سپس از یکدیگر جدا می شوند. لازم به ذکر است که این توافق برای دادگاه قابل احترام بوده و در رای نیز ذکر خواهد شد.

همچنین بایستی بگوییم طلاق توافقی امروزه به عنوان محبوب ترین روش طلاق شناخته می شود. چرا که جدا شدن به صورت توافقی، سریع ترین روش طلاق خواهد بود و اختلافات حقوقی فراوانی پیرامون آن وجود ندارد.

صفر تا صد طلاق توافقی از زبان وکیل

طلاق توافقی چیست؟

 

مراحل طلاق توافقی

اگرچه طلاق توافقی، سریع ترین روش جدا شدن زوجین محسوب می شود، با این حال قانونگذار برای انجام آن مراحلی را در نظر گرفته است که عبارتند از:

  • اولین مرحله، مراجعه به یکی از مراکز مشاوره خانواده بهزیستی می باشد. طرفین بایستی پس از شرکت در جلسات مشاوره، تصمیم قطعی خود برای طلاق را گرفته و گواهی عدم انصراف از طلاق را دریافت نمایند. اخذ نوبت مشاوره از طریق سامانه تصمیم طلاق امکان پذیر خواهد بود.
  • در وهله دوم، متقاضیان بایستی با در دست داشتن اسناد و مدارک لازم به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی جهت ثبت دادخواست طلاق مراجعه نمایند.
  • در مرحله سوم، زوجین بایستی در جلسه رسیدگی به پرونده حضور یافته و گواهی عدم امکان سازش را دریافت نمایند.
  • در آخرین مرحله نیز، متقاضیان با در دست داشتن گواهی فوق الذکر و مدارک لازم باید برای جاری شدن صیغه طلاق به یکی از دفاتر ثبت طلاق مراجعه کنند.

شرایط لازم برای طلاق به صورت توافقی

اکنون که با مراحل طلاق توافقی آشنا شدیم، بایستی به سراغ شرایط این طلاق برویم. از جمله شرایط لازم برای جدا شدن به صورت توافقی می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • تقدیم دادخواست و پرداخت هزینه دادرسی از طریق یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی: لازم به ذکر است که برای طلاق توافقی، هم زن و هم مرد باید در دفتر خدمات الکترونیک قضایی مورد نظر حاضر شده و دادخواست طلاق را امضا نمایند.
  • تکلیف تمامی حقوق مالی زن بایستی مشخص گردد. به عبارت دیگر، حقوق مالی زن یا بایستی به طور تمام و کمال پرداخت شود یا برای عدم پرداخت آن، زوج با زوجه توافق نماید.
  • شرط ارجاع به داوری برای طلاق توافقی وجود ندارد. در نتیجه متقاضیان برای دریافت رای طلاق بایستی جهت اخذ گواهی عدم انصراف از طلاق اقدام نمایند.

صفر تا صد طلاق توافقی از زبان وکیل

شرایط لازم برای طلاق به صورت توافقی

 

مدارک لازم برای طلاق به صورت توافقی

همانطور که ذکر شد یکی از مراحل طلاق توافقی، ثبت دادخواست از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی می باشد. حال برای انجام این کار، افراد بایستی مدارکی را مهیا کنند که این مدارک عبارتند از:

  • اصل و کپی مدارک هویتی طرفین نظیر شناسنامه یا کارت ملی.
  • اصل و کپی عقدنامه یا سند ازدواج.
  • گواهی عدم انصراف از طلاق و شرکت در جلسات مشاوره.

همچنین لازم به ذکر است که دفاتر اسناد رسمی برای جاری نمودن صیغه طلاق توافقی بایستی مدارکی را رویت نمایند. این مدارک عبارتند از:

  • گواهی سلامت در صورت باکره بودن زوجه یا گواهی عدم بارداری در صورت باکره نبودن زوجه.
  • گواهی عدم امکان سازش.

صفر تا صد طلاق توافقی از زبان وکیل

مدارک لازم برای طلاق به صورت توافقی

 

اهمیت مشاوره با موسسه رهجویان عدالت برای طلاق توافقی

در این مقاله سعی داشتیم شما را به صورت اجمالی با نکات حقوقی پیرامون طلاق توافقی آشنا کنیم. با این حال هر کدام از پرونده های مربوط به این طلاق دارای ریزه کاری ها مخصوص به خود می باشد. به همین خاطر نبایستی از اهمیت مشاوره با وکیل برای طلاق توافقی غافل ماند. در واقع این وکیل کلید گمشده پیروزی در دعاوی مربوط به طلاق توافقی است. البته پیدا کردن یک وکیل مجرب و متخصص که بتواند به ما کمک کند نیز کار دشواری خواهد بود.

به همین منظور ما به شما گروه وکلای دادگستری رهجویان عدالت rahjooyan.org را معرفی می کنیم. این مجموعه با در اختیار داشتن وکلای مجرب و با سابقه در تمامی زمینه های حقوقی در کنار شماست تا بتوانید پیروزی را برای خود به ارمغان بیاورید.

 

ارسال نظر

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد