سند تحول و تعالی قوه قضائیه ابلاغ شد
سند جدید تحول و تعالی قوه قضائیه که در تاریخ ششم فروردین ماه ۱۴۰۳ به تصویب رئیس قوه قضائیه رسیده است، ابلاغ شد.
- با عنایت به تأکیدات رهبر معظم انقلاب بر موضوع تحول در قوه قضائیه به عنوان مهم¬ترین مطالبه در دیدار با مسئولان قضایی در سال¬های اخیر و تاکید بر اجرا و روزآمدسازی سند تحول قضایی در سیاست¬های کلی برنامه هفتم توسعه و نیز پایان دوره زمانی اجرای سند تحول قضایی در اسفند ماه سال 1402، روزآمد سازی سند تحول قضایی در دستور کار قوه قضائیه قرار گرفت.
در این راستا طبق تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر ادامه رویکرد تحولی در حکم انتصاب ریاست قوه قضائیه «سند تحول و تعالی قوه قضائیه» تدوین و زمان اجرای این سند به گونهای پیشبینی شد که از ابتدای سال ۱۴۰۳ آغاز و تا پایان اسفندماه سال ۱۴۰۵ اجرایی شود.
سند جدید تحول و تعالی قوه قضائیه، به عنوان نسخه روشن، اجماعساز و جمعبندیشدهای از رویکردها و راهکارهای تحولی در تاریخ ششم فروردین ماه ۱۴۰۳ به تصویب رئیس قوه قضائیه رسید.
با توجه به تحقق برخی راهکارها و ضرورت بازنگری و روزآمدسازی سند تحول قضایی و درنظر گرفتن تحولات جدید، ضمن تأیید نقاط قوت و راهکارهای مهم و اولویتدار در نسخه پیشین، راهکارهای جدید با تمسک به تجربهها و آسیبشناسی صورت گرفته و با توجه به شرایط جدید قوه قضائیه و کشور، تدوین شد.
استفاده از تمامی ظرفیتهای نظام برای تحول در قوه قضائیه و فعالسازی ظرفیتهای قانونی این قوه برای کمک به حل مؤثر چالشهای کشور، مورد اهتمام جدی این سند است.
در تنظیم این سند، به موضوعات مقابله با فساد و تحقق کارآمدی توجه ویژهای شده و بر اساس مفاد قانون اساسی، منویات امامین انقلاب و انتظارات مردم، پیامد نهایی تحول در قوه قضائیه دستیابی به «عدالت» و «رضایتمندی مردم» درنظرگرفته شده است.
برخی از دستاوردها و موفقیتهای اجرای سند تحول قضایی پیشین
سند تحول پیشین (ابلاغی سال ۱۳۹۹) علیرغم همه محدودیتها و تنگناها بویژه در حوزه منابع انسانی و منابع مالی، به موفقیتهای قابل توجهی دست یافته است. این موفقیتها که به همت و تلاش بیوقفه و خالصانه همه مجاهدان دستگاه قضایی پدید آمده در عرصههای متنوعی از خدمت رسانی قوه قضایه شکل گرفته است.
برخی از مهمترین، دستاوردها و موفقیتهای اجرای سند تحول قضایی پیشین:
- توسعه حداکثری سامانه¬ها و الکترونیکیسازی فرآیندها در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و تسهیل ارائه خدمات قضایی به مردم
- گسترش جذب نیروی انسانی صالح و توانمند در دو حوزه قضات و کارکنان اداری
- نظارت¬های گسترده در سطوح مختلف نسبت به اموال عمومی و جلوگیری از تضییع حقوق آنها در راستای احیای حقوق عامه
- جدیت در برخورد با مفسدین و عوامل اصلی فساد در داخل و خارج از قوه قضائیه با اولویت قرار دادن مقابله با ساختارها و بسترهای فسادزا در بخشهای مختلف کشور
- رفع موانع تولید و احیای واحدهای تولیدی با استفاده از ابزارهای قانونی و حمایتهای قضایی به منظور حمایت از سرمایهگذاری مولد در کشور
- پیگیری تصویب قوانین و مقررات زمینهساز تحول قضایی با پیگیری مجدانه در تدوین و تصویب برنامه هفتم توسعه و ایجاد بسترهای تقنینی مناسب در راستای اصلاح قوانین و مقررات قضایی
- ارتباط مستقیم با عموم مردم با حضور در مساجد و برگزاری میز خدمت در مراسمات عمومی کشور مانند نمازجمعه و راهپیماییها
- تحول در ساختار و معماری جدید دستگاه قضایی در ورودی پرونده¬ها با تصویب قانون شوراهای حل اختلاف و ایجاد دادگاههای صلح با رویکرد توسعه صلح و سازش
- برخورد قاطع و بازدارنده با عوامل اصلی بروز ناامنی¬ها و زمینهسازی بازگشت افراد به محیط جامعه با توسعه استفاده از نهادهای ارفاقی در زمینه مقابله با مجرمان و اصلاح آنان
- فعالسازی شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم
- پیگیری جدی جهت جلوگیری از تغییر کاربری اراضی و تعدی به منابع طبیعی و ساخت و سازهای غیرمجاز و تسریع روند آزادسازی سواحل و رودخانهها که باعث رضایت عموم مردم شد.
- توسعه بیسابقه صدور اسناد رسمی در اقصی نقاط کشور و اجرای پر شتاب طرح حد نگار
- پیگیری قوانین تحولساز مانند «طرح الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول»
- افزایش نظارتها بر ضابطین قضایی با تمرکز بر حضور میدانی در بازداشتگاهها، کلانتریها و پاسگاهها و توسعه کمی و کیفی بازدیدهای دورهای از زندانها با هدف «رسیدگی به امور زندانیان»
- برخورد قاطع و بازدارنده با عوامل اصلی بروز ناامنی ها و زمینهسازی بازگشت افراد به محیط جامعه با توسعه استفاده از نهادهای ارفاقی در زمینه مقابله با مجرمان و اصلاح آنان
فرایند روزآمد سازی سند تحول قضایی
در فرآیند روزآمدسازی سند تحول قضایی، با فراخوان از واحدهای مختلف سازمانی و بخش-های گوناگون دستگاه قضایی اعم از معاونت¬ها، سازمان¬ها و مراکز تابعه، واحدهای قضایی و اداری، اعضای دیوان عالی کشور، روسای کل دادگستری¬ها و ... نظرات و پیشنهادهای اصلاحی یا تکمیلی ناظر به راهکارها و اقدامات فعلی سند تحول قضایی و پیشنهادهای جدید که در سند فعلی وجود ندارد دریافت شد.
در این راستا در مجموع بیش از ۱۱۰۰ پیشنهاد از واحدهای درون و بیرون از قوه قضائیه دریافت و جمعبندی شد. همچنین بیش از ۴۰۰ مکاتبه با اساتید دانشگاه¬های برجسته کشور، حقوق¬دانان برجسته، اعضای مجلس خبرگان رهبری، اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اعضای شورای نگهبان، اعضای هیئت دولت، اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، پژوهشکده¬ها و اندیشکده¬های حقوقی و قضایی و ... به منظور دریافت نظرات آنها انجام شد.
جهت استفاده حداکثری از ظرفیت¬های فکری و اجرایی و اندیشه¬های پویا و خلاق در روزآمدسازی سند تحول قضایی، جلسات همفکری متعددی در مجامع علمی، حوزوی و دانشگاهی کشور برگزار شد و ضمن تجمیع و بررسی کلیه نظرات، نسخه نهایی سند تحول و تعالی تدوین شد. و تغییرات و اصلاحات ذیل اعمال شد:
مواردی از سند تحول قضایی که به طور کامل اجرا شده است، از نسخه جدید حذف شد.
مواردی که تاکنون بصورت کامل اجرا نشده، در نسخه جدید اصلاح و ابقا شد.
موارد جدیدی که حسب شرایط و اقتضائات دستگاه قضایی و کشور ضروری به نظر میرسید، به تکالیف اضافه شد.
مهم ترین ویژگی¬های سند جدید تحول و تعالی قوه قضائیه
مهمترین ویژگیهای سند جدید تحول و تعالی قوه قضائیه به اختصار عبارتند از:
- ارتقاء و تکمیل راهکارهای سند تحول نسخه 1399 با استفاده از تجربه 3 ساله در اجرای سند.
- تدوین طرح¬های پیشران به¬منظور تجمیع ظرفیت¬ها و ایجاد تمرکز کاری و سازمانی بخش¬های مختلف قوه قضائیه بویژه رئیس قوه قضائیه در اجرای برخی از راهکارها که نقش کلیدی در پیشبرد اهداف سند تحول دارند.
- تقویت رویکرد هوشمندسازی و نگاه فناورانه در بخشهای مختلف سند از جمله: ثبت حداکثری دادخواستها، شکواییهها، لوایح و درخواستهای قضایی به صورت هوشمند، فراهمسازی امکان ارائه حداکثری خدمات مرتبط با پذیرش و تشکیل پروندهها در بستر سکوهای بخش خصوصی و .. با استفاده از تجربیات مفید کشورهای توسعهیافته در کاهش اطاله دادرسی از طریق بهکارگیری بهینه فناوری¬های نوین.
- تقویت فعالیتهای رسانهای درنظر گرفتن مبحث «رسانه» در فصل سوم به منظور تقویت اطلاع رسانی دستگاه قضایی در زمینه اقدامات تحولی و نقشآفرینی فعال دستگاه قضایی در مواجهه با افکار عمومی
- اتخاذ رویکرد فعالانه در جذب منابع انسانی و نخبهیابی هدفمند در جذب و گزینش قضات و توسعه نگاه راهبردی و در عین حال تخصصی به حوزه منابع انسانی با تکیه بر دانش مدیریت منابع انسانی و تجربیات مفید سایر نهادها در این حوزه
- ارتقا حکمرانی قضایی داده محور و نظارت هوشمند و کاهش تصمیم¬گیری و نظارت سنتی در بخشهای مختلف سند از جمله: هوشمندسازی نظارتها از طریق فراهمسازی دسترسی برخط به پایگاههای اطلاعاتی مراجع حاکمیتی در دولت، مجلس و قوه قضائیه و داده کاوی اطلاعات آنها با اولویت تقاطع اطلاعات جریانهای پول و اعتبار، اسناد و مدارک و کالا، ارتقای فرآیند کشف جرم با تحلیل الگوهای شکلگیری جرایم و تخلفات از طریق دادهکاوی اطلاعات.
- شناسایی و حذف ساختارهای فسادزا در بخش¬های مختلف سند از جمله شناسایی10 بستر اصلی فسادزا با تمرکز بر نظامهای پولی و بانکی، خصوصیسازی، مالیاتی، تأمین کالاهای اساسی، ارز دولتی، تسهیلات خاص، واگذاری اراضی و معادن ...و شناسایی و پیگیری رفع ۱۰ ساختار اصلی فسادزا در قوه قضائیه با توسعه سامانهها و تقاطع اطلاعات و پیگیری اصلاح فرآیندهای فسادزا.
- قضازدایی از دعاوی دارای موضوعات فاقد ماهیت قضایی به دلیل جلوگیری از کثرت ورودی پرونده به دستگاه قضایی و پیشبینی تکالیفی در این زمینه در بخشهای مختلف سند از جمله اصلاح فرایند صدور گواهی انحصار وراثت، اصلاح فرآیند دریافت خسارت بدنی در تصادفات جرحی، اصلاح فرآیند رسیدگی و قضازدایی از موضوعات پرتکرار مانند: رانندگی بدون گواهینامه، تغییر نام، الزام به فک پلاک وسیله نقلیه، اختلافات کارگر و کارفرما و .....
- ساماندهی ضابطان و پیشبینی نظارت¬های هوشمند بر عملکرد آنها و تدوین راهکارهایی در این زمینه در بخش¬های مختلف سند از جمله صلاحیتسنجی تخصصی ضابطان عام و خاص، ثبت برخط مجوزهای دریافتی، ضابطان و ارزیابی عملکرد آنها مبتنی بر کیفیت انجام دستورات قضایی، هدایت، هماهنگی و همافزایی ضابطان به سمت کشف جرایم پرتکرار.
- ارزیابی عملکرد قضات و شفاف¬سازی فرآیندها و آراء قضایی و اعمال نتایج حاصل از بررسی عملکرد آنان در نظام جبران خدمات
- ساماندهی موضوع کارشناسی رسمی باتوجه به نقش مهم آن در صدور آرای صحیح قضایی و رعایت حقوق مردم یا ایجاد نظام رتبهبندی و ارجاع هوشمند به کارشناسان رسمی
- ایجاد بستر جدید برای تسهیل ارتباط مردم با دستگاه قضایی از طریق اتصال سامانههای گزارشدهی مردمی به درگاه یکپارچه و تجمیع اطلاعات حاصل از تمامی مسیرهای ارتباطی، دسته¬بندی و ارجاع هوشمند گزارش¬ها و درخواست¬ها به واحدهای ذیربط ملی و استانی.
- تقویت ساختار و سازوکار راهبری و پایش سند تحول با پیشبینی ساختارهای نظارتی از جمله ستاد راهبری اجرای سند تحول قضایی، مرکز ویژه برای پیگیری اجرای سند تحول قضایی و ایجاد کارگروه¬های مشترک با واحدهای سازمانی مسئول.
براساس دستورالعمل رئیس دستگاه قضا که در مقدمه سند تحول و تعالی قوه قضائیه بر آن تاکید شده، این سند به عنوان یک نقشه راه تدوین شده و در تدوین نسخه جدید آن، همه بخشهای قضایی و اداری وظیفه دارند تمام همت خود را به اجرای مفاد سند به عنوان عالیترین اولویت دستگاه قضایی معطوف کنند و در تحقق تمام و کمال اهداف آن، تلاش کنند.
ارسال نظر