گوناگون

چرا باید از تابلو برق بوستر پمپ استفاده کنیم؟

چرا باید از تابلو برق بوستر پمپ استفاده کنیم؟

تابلو برق بوستر پمپ برای فراهم کردن فشار آب مصرفی و همچنین جهت تأمین آب در مواقع ایجاد حریق (بوستر پمپ مخصوص آتش نشانی) کارایی دارد.

پارسینه: هدف از نوشتن این مقاله، بررسی ضرورت استفاده از تابلو برق بوستر پمپ است، برای شناخت بوستر پمپ و نکات خرید، تعمیر و نگهداری آن، وظایف و کارکردهای تابلو برق بوستر پمپ و آشنایی با خدمات مونتاژ تابلو برق و ارزیابی نقشه ‌کشی تابلو برق بوستر پمپ تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

کارایی تابلو برق بوستر پمپ چیست؟

تابلو برق بوستر پمپ برای فراهم کردن فشار آب مصرفی و همچنین جهت تأمین آب در مواقع ایجاد حریق (بوستر پمپ مخصوص آتش نشانی) کارایی دارد. در این تابلو سطح فشار آب از طریق حسگرهای مربوط به این نوع تابلو برق منتقل می‌شود و مطابق با نقشه کشی و طراحی مدارات، پروسه قطع شدن و وصل شدن پمپ انجام می‌گیرد. اگر بخواهیم تعریف کلی از بوستر پمپ و نقش آن در فراهم کردن فشار سطح آب داشته باشیم، باید بگوییم، بوستر پمپ آب از متصل شدن چند پمپ تشکیل می‌شود که قادر است، میزان فشار آب را به‌صورت قابل توجهی افزایش دهد.

با افزایش جمعیت مجتمع‌های مسکونی و اداری و همچنین افزایش مصرف آب، سیستم‌های آب‌رسانی با افت فشار آب مواجه شده‌اند، به همین دلیل برای بالارفتن فشار آب استفاده از پمپ افزایش یافت. لازم به ذکر است، در صورتی‌که پمپ آب نتواند سطح فشار آب را بیشتر کند، بهتر است از بوستر پمپ استفاده شود. کارکرد تابلو برق پمپ و بوستر پمپ به‌صورتی است که مدار، جریان برق را که متصل به یک خروجی می‌باشد، کنترل می‌کند و همچنین قادر است از تجهیزات در برابر جریان اضافی محافظت کند.

با بهره‌مندی از تابلو برق بوستر پمپ امکان کنترل و تنظیم میزان فشار آب و همچنین عملکرد دقیق بوستر پمپ فراهم می‌شود، در واقع این تابلو برعملکرد پمپ تأثیر بسیار مهمی می‌گذارد،این نوع تابلو برق میزان فشار آب را به وسیله کنترلرهای الکترونیکی و حسگرها کنترل می‌کند.

هنگامی که سطح فشار آب داخل شبکه به میزان مورد نظر نباشد (افت فشار آب)، تابلو برق به‌صورت خودکار پمپ را روشن می‌کند و سطح فشار آب افزایش می‌یابد.

عملکرد مناسب تابلو برق به بهینه شدن مصرف آب و کارکرد بهتر پمپ ها و همچنین برطرف شدن مشکلات مربوط به کم شدن فشار آب کمک بسیاری می‌کند. جهت استفاده از این تابلو باید تابلو برق بوستر پمپ را به شبکه مربوط به بوستر پمپ و سیستم‌ آب متصل نمایید و بعد متغیرها و پارامترهای ضروری و مورد نیاز را تنظیم نمایید. بعد از انجام تنظیمات مشخص، تابلو برق به شکل خودکار کارکرد پمپ را کنترل می‌کند و تنظیمات مربوط به فشار آب را کاملا استاندارد و دقیق انجام می‌دهد.

نصب تابلو برق برای پمپ و بوستر پمپ چه مزایایی دارد؟

در ابتدای مقاله به بررسی کارکردها و وظایف تابلو برق بوستر پمپ پرداختیم، حال قصد داریم؛ مزیت‌های کاربردی و مصرفی تابلو برق را به‌طور کامل بیان کنیم. مزایای مربوط به تابلو برق بوستر پمپ به‌صورت زیر است.

کنترل و مدیریت پمپ

تابلو برق بوستر پمپ، این امکان را برایتان فراهم می‌کند، تا بتوانید روی تجهیزات و دستگاه‌ها کنترل بهینه و مطمئنی داشته باشید و همچنین قادر به کنترل پارامترها و متغیرهایی مانند جریان و فشار آب شوید. این تابلو برق امکان مدیریت و کنترل روشن و خاموش شدن پمپ را فراهم می‌کند.

محافظت و ایمنی بالا

تابلو برق از پمپ ها و همچنین الکتروموتور در مقابل آسیب و خطرات محافظت می‌کند. برخی از این موارد شامل محفاظت از جریان اضافی، سیستم‌های محفاظت و نگهداری از فاز و ولتاژهای اضافی، محافظت از ترمیم اتوماتیک است. با بهره‌مندی از تابلو برق عمر مفید پمپ و تجهیزات داخل آن افزایش می‌یابد.

بهینه ‌سازی مصرف انرژی

استفاده کردن از تابلو برق به وسیله کنترلرها و حسگرها می‌تواند در بهینه شدن سیستم آب و پمپ تأثیری بسیار مفیدی داشته باشد، با کنترل بهتر فشار و جریان آب و بهره‌وری انرژی می‌توانید در مصرف انرژی صرفه‌جویی نمایید و در نتیجه هزینه‌های عملیات را کم کنید.

تعمیرات و عیب یابی دقیق

نصب تابلو برق بوستر پمپ می‌تواند باعث راحت‌تر شدن نگهداری و محافظت از پمپ و همچنین عیب یابی ساده‌تر آن شود. با وجود تابلو برق امکان تشخیص دقیق ایرادات فراهم می‌شود و شما می‌تواند تعمیرات را در اسرع وقت انجام دهید.

چه نکاتی باید برای مونتاژ تابلو برق رعایت شود؟

بعد از ارزیابی دقیق مزایای بهره بردن از تابلو برق در پمپ و بوستر پمپ، می‌خواهیم به نکات مربوط به مونتاژ تابلو برق بپردازیم.

به‌صورت کلی نصب و مونتاژ تابلو برق برای پمپ جهت محافظت و حفظ ایمنی سیستم‌های آبی و همچنین دیگر تجهیزات ضرورت دارد. برای بهره‌مندی از خدمات راه اندازی و مونتاژ تابلو برق باید مواردی را رعایت کرد، که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

برای افزایش کیفیت عملکرد پمپ و بوستر پمپ لازم است، مونتاژ تابلو برق با توجه به استانداردهای ایمنی انجام گیرد و تجهیزات و دستگاه‌های الکتریکی مورد نیاز جهت قرارگرفتن در تابلو به درستی انتخاب شود.

قطعات و اجزایی که عمدتا درون تابلو برق بوستر پمپ قرار می‌گیرد، شامل مواردی مانند کنترلر، سنسورها و حسگرها، کنتاکتور، درایو، کلید مینیاتوری، فیوزهای اصلی و فرعی، رله‌ها، پمپ و.. می‌باشد. در نقشه این نوع تابلو برق، علاوه بر قطعات فوق سه مورد دیگر است، که جزء مهم‌ترین قسمت‌های تابلو برق به حساب می‌آید. این اجزا به شرح زیر می‌باشند.

  • نقشه کشی سیم‌کشی تابلو برق
  • سیم بندی‌ها
  • پمپ مدار فرمان (بوستر پمپ Booster Pumps)

در زمان طراحی، مونتاژ و نصب  تابلو برق بوستر پمپ، تعیین کردن کاربردهای آن اهمیت دارد، و لازم است نصب و راه اندازی تابلو برق توسط متخصص براساس نیاز کاربری با نقشه کشی اصولی و استاندارد جهت مونتاژ دقیق تجهیزات داخل تابلو برق اجرا شود.

برای انتخاب بوستر پمپ به چه نکاتی توجه کنیم؟

با ارزیابی‌هایی که در مورد اهمیت و ضرورت استفاده از تابلو برق بوستر پمپ به‌منظور حفظ کارکرد بهتر پمپ انجام دادیم، حال لازم است به بیان نکات مهم در هنگام خرید بوستر پمپ بپردازیم.

برای تهیه بوستر پمپ باید نوع کاربری معین شود، بوستر پمپ کاربردهای بسیاری دارد و در انواع کاربری‌ها مانند مصارف خانگی و صنعتی، بوستر پمپ آتش نشانی، بوستر پمپ آبرسانی مورد استفاده قرار می‌گیرد، بعد از تعیین نیاز کاربری مورد نظر جهت استفاده از بوستر پمپ، بهتر است برندهای معتبری را جهت خرید انتخاب نمایید و به کیفیت دستگاه توجه کنید زیرا این مسئله در کارکرد پمپ و همچنین عمر مفید آن تأثیر دارد. از دیگر مواردی که در خرید بوستر پمپ باید به آن توجه کنید، محیط نصب و قرارگیری آن است.

f6993813-d9f2-4150-b1b7-0c2e98df4807

 بوستر پمپ را در محیطی نصب نمایید، که کلکتور ورودی یا مکش (ارتباط دهنده منبع آب و ورودی پمپ) با اتصال کوتاه به مخزن ذخیره متصل شود و شرایط برای تعمیر و سرویس تجهیز فراهم باشد.

چه مواردی را برای نگهداری بوستر پمپ رعایت کنیم؟

نکات و دستورالعمل‌هایی که برای تعمیر و نگهداری بوستر پمپ اهمیت دارد و لازم است برای حفظ طول عمر پمپ و همچنین کارکرد دقیق آن رعایت کنیم، به شرح زیر است.

برای تعمیر و رفع ایرادات بوستر پمپ آب باید بلبرینگ‌ها را به موقع عوض کنید و وضعیت و شرایط کارکرد یاتاقان‌ها را بررسی نماید. بررسی دقیق و به موقع بلبرینگ‌ها در بوستر پمپ اهمیت بسیاری در حفظ سلامت فیزیکی و کارکرد درست پمپ دارد و همچنین باعث کاهش خرابی و صرف هزینه‌های تعمیر می‌شود.

علائم خرابی و ایرادات در عملکرد بوستر پمپ آب شامل موارد زیر است.

  • برای تعمیر و رفع اختلال کارکردی Booster Pumps باید تجهیز بدون صدا کار کند، صدای بوستر پمپ می‌تواند عمدتا از بروز اشکال در منبع‌های دیافراگمی، الکتروموتور، لق شدن و شل شدگی در پیچ و مهره و همچنین ایراد در کارکرد لرزش‌گیر باشد.
  • قطعه لرزه گیر از جنس لاستیکی در پایه شاسی بوستر پمپ، باید از نظر لق شدن و خوردگی بررسی شود.
  • تنظیم کلید فشار بالا و پایین پمپ باید به‌صورت ماهانه و دوره‌ای منظم مورد بررسی و چکاب قرار بگیرد.
  • تراز بودن ساختار بوستر پمپ باید بررسی شود.
  • میزان دمای بدنه الکتروموتور باید در دوره‌های کوتاه و منظم بررسی شود.
  • تابلو برق بوستر پمپ و همچنین کنترل، لازم است در دوره‌های منظم تمیز شود و بدون گرد و غبار و ذرات ریز باشد.
  • تمام فیوزهای تابلو برق بوستر پمپ باید از نظر سلامت فیزیکی چک شوند و همچنین مطابق با آمپر خروجی و مصرفی باشند.
  • سیگنال فرمان و تابلو برق و همچنین چراغ آلارم دهنده و هشدار باید درست کار کند.
  • کلیه سوییچ‌ها، بیمتال، کنتاکتورها باید عملکرد مناسبی ارائه دهند.
  • ترمینال‌ها و سیم‌کشی‌های متصل به آن باید مقاوم و دارای بست نگهدارنده محکم باشند.
  • کارکرد درست و دقیق شیرها، کلکتورها و شیر یک طرفه (Check valve) از نظر نداشتن نشتی و کارایی ارزیابی شوند.
  • محیط قراردادن بوستر پمپ باید با رعایت اصول استاندارد و مجاز انتخاب شود.
  • جعبه تابلو برق و کنترل بایستی بدون زنگ زدگی و خوردگی باشد.
  • بعد از هرگونه تعمیرات و قبل از استارت کار پمپ، باید هواگیری انجام شود.
  • لازم است از رشد خزه و جلبک در نقاط داخلی Booster Pumps پیشگیری شود.
  • منبع دیافراگمی لازم است، در دوره‌های منظم بررسی شود و نسبت به خوردگی و پارگی تیوب لاستیکی چک شود.
  • مسیر عبور آب (لوله‌ها و اتصال‌ها) بدون نشتی باشد.
  • دریچه منبع آب باید سالم و بدون شکستگی و خم شدن باشند.
  • منبع‌های آب باید مستحکم باشند و در فضای نصب لقی و شل شدگی وجود نداشته باشد.
  • تمام اتصال‌ها باید بدون نشتی سیال و به‌صورت استاندارد و مناسب باشند.
  • شیرآلات از نظر جرم گرفتگی بررسی شوند.
  • فشار نامی و اصلی منبع‌های دیافراگمی چک شود.
  • پیچ و مهره متصل کننده پمپ به شاسی و تابلو برق به بدنه آن یا دیوار به‌صورت دقیق آچارکشی شود.
  • روکش داخلی و همچنین روکش خارجی منبع آب باید عاری از گرد و غبار و نفوذ حشره‌ها و فضولات پرنده‌ها باشد.
  • شناور منبع از نظر عملکرد درست، بررسی شود.

با رعایت موارد بالا و همچنین چکاب دوره‌ای بوستر پمپ می‌توانید از ایجاد خرابی و اشکال در کارکرد بوستر پمپ جلوگیری نمایید. بوستر پمپ باید در دوره منظم ماهانه و سالانه توسط متخصص و مهندسان حرفه‌ای بررسی شود. از مزایای نگهداری درست بوستر پمپ می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

  1. کاهش خرابی ناگهانی بوستر پمپ
  2. حفظ کارایی درست و دقیق Booster Pumps
  3. کاهش هزینه تعمیرات و حفظ عمر مفید پمپ
  4. کم شدن ارتعاشات، لرزش و صدای Booster Pumps
  5. اطلاع به موقع از بروز خرابی و اشکال بوستر پمپ و تعمیر ایرادات جزئی با صرف هزینه‌های کمتر

در حین تعمیر و سرویس دوره‌ای بوستر پمپ Booster Pumps باید اصول استاندارد رعایت شود و همچنین بررسی دقیق اجزای داخلی بوستر پمپ به‌صورت دقیق توسط تعمیرکار حرفه‌ای و با تجربه انجام گیرد. بهره‌مندی از خدمات تخصصی تعمیرکاران مجرب و ماهر جهت تعمیر بوستر پمپ باعث کاهش هزینه‌ها و حفظ کارکرد مناسب پمپ می‌شود.

 

ارسال نظر

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد