گوناگون

همه چیز درباره پلی استیشن ۵ پرو+ عکس

همه چیز درباره پلی استیشن 5 پرو+ عکس

PS5 Pro با قابلیت‌های ارتقاء یافته و البته قیمت بالاتر معرفی شده است. در این مطلب به تمام اطلاعاتی که درباره این کنسول نیاز خواهید داشت، اشاره داریم.

طی چهار سالی که از زمان عرضه کنسول پلی استیشن 5 می‌گذرد، سونی تلاش کرد تا تجربه کاربری کنسول نسل نهمی خود را با ارائه بازی‌های جذاب و پشتیبانی نرم افزاری به بهترین نحوه برای مخاطبان خود ارائه کند. حالا امروز قدم دیگری در این مسیر گذاشته شده تا با معرفی نسخه‌ی ارتقاء یافته و میان نسلی پلی استیشن 5 پرو به خانواده‌ی کنسول‌های PS5، پیشرفته‌ترین و قوی‌ترین کنسول سونی تا به امروز به بازار عرضه شود.

کنسول PS5 Pro همانطور که از نام آن دریافت می‌شود، برای ارائه یک تجربه حرفه‌ای و قوی‌تر به کسانی که علاقه‌مند هستند تا بازی‌ها را در بهترین کیفیت گرافیکی ممکن و بالاترین نرخ فریم تصاویر تجربه کنند، طراحی شده است.

در این مطلب در نظر داریم تا جمع بندی کاملی نسبت به آنچه درباره مشخصات سخت افزاری و جوانب ارتقاء یافته‌ی این کنسول نسبت به پلی استیشن 5 نیاز داریم را یکجا بررسی کنیم. با زومجی همراه باشید.

ps5-pro-compare-66e069e391688b2435a945bb_11zon

مشخصات سخت افزاری PS5 Pro

به طور کلی می‌توان بهبود عملکرد کنسول PS5 Pro را نسبت به استاندارد پلی استیشن 5 در سه زمینه خلاصه کرد:

پردازنده گرافیکی (GPU) ارتقاء یافته:

پردازنده گرافیکی کنسول پلی استیشن 5 پرو در مقایسه با کنسول‌های فعلی PS5، از نظر تعداد واحدهای محاسباتی یا Compute Unit تا ۶۷ درصد ارتقاء پیدا کرده است. همچنین حافظه‌ی مورد استفاده در این کنسول ۲۸ درصد سریع‌تر از نسخه‌ی قبل عمل می‌کند. به این ترتیب رندرینگ گیم پلی بازی‌ها روی PS5 Pro نسبت به نسخه‌‎ی استاندارد این کنسول تا ۴۵ درصد سریع‌تر انجام می‌شود تا تجربه به مراتب روان‌تری را به کاربر ارائه کند.

ری تریسینگ پیشرفته:

کنسول PS5 Pro از قابلیت ری تریسینگ یا فناوری رهگیری پرتوی پیشرفته‌تری نسبت به پلی استیشن 5 برخوردار است. این برتری، به کنسول جدید سونی این امکان را می‌دهد تا به طور ویژه‌ای روی نمایش جلوه‌های بازتاب نور و سایه‌ها تمرکز داشته باشد. این موارد از کلیدی‌ترین فاکتورها در ارائه یک تجربه واقع گرایانه و چشم نواز از محیط بازی‌های ویدیویی هستند که در بازی‌های مدرن‌تر بیشتر نمایان می‌شوند. تکنولوژی ری تریسینگ PS5 Pro تا دو برابر و در برخی موارد تا سه برابر سریع‌تر از PS5 ظاهر می‌شود.

آپ اسکیل گرافیکی با تکیه بر پردازش هوش مصنوعی:

یکی از مهم‌ترین جنبه‌های ارتقاء یافته‌ی کنسول PS5 Pro نسبت به نسخه‌ی استاندارد این کنسول، اضافه شدن فناوری آپ اسکیلینگ PlayStation Spectral Super Resolution یا PSSR است که جای خالی آن به شدت احساس می‌شد. کاربران این روزها به خوبی از مزایا و اهمیت این ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی روی سیستم‌های مختلفی مانند DLSS در تراشه‌های گرافیکی انویدیا و موارد مشابه آن مطلع هستند. فناوری‌های آپ اسکیلینگ مبتنی بر هوش مصنوعی، با استفاده از تکنولوژی ماشین لرنینگ یا یادگیری ماشینی، می‌توانند با اضافه کردن جزئیات بیشتر و بهینه سازی پردازش تصاوی، وضوح بهتر و نرخ فریم روان‌تری را از بازی بگیرند.

مارک سرنی، معمار ارشد پلی استیشن در جریان رویداد معرفی PS5 Pro به یک سری نکات کلیدی در بهبود عملکرد این کنسول نسبت به پلی استیشن 5 اشاره داشت. از دیگر مواردی که در این موضوع شایان ذکر است، باید به Game Boost اشاره کرد. قابلیت Game Boost یک ویژگی اختصاصی برای بازی‌هایی است که از طریق Backward Compatible یا پشتیبانی معکوس از بازی‌های پلی استیشن 4 روی PS5 Pro اجرا می‌شوند.

این ویژگی، باعث بهبود عملکرد بازی‌های PS4 روی کنسول جدید سونی شده و تجربه روان‌تری را به کاربران این بازی‌ها ارائه می‌کند. قابلیت Enhanced Image Quality نیز یکی دیگر از این ابزارهای بهبود یافته است که به بازی‌های نسل هشتم اختصاص دارد. این قابلیت می‌توان یک سری بازی‌های منتخب از فهرست PS4 را با رزولوشن بالاتری روی کنسول پلی استیشن 5 پرو اجرا کند.

علاوه بر این، کنسول PS5 Pro با استفاده از جدیدترین فناوری وایرلس موجود، یعنی Wi-Fi 7 روانه بازار می‌شود. پشتیبانی از VRR و رزولوشن 8K نیز از جمله‌ی قابلیت‌های این کنسول هستند.

توسعه دهندگان بازی‌های پلی استیشن، از همین حالا ابراز آمادگی کردند که تا با ارائه‌ی آپدیت‌های نرم افزاری رایگان، از قابلیت‌های PS5 Pro بیشترین بهره را ببرند. این بازی‌ها قرار است با لیبل PS5 Pro Enhanced در فهرست بازی‌های پلی استیشن 5 قابل تشخیص باشند. از جمله‌ی مهم‌ترین بازی‌هایی که می‌توانید برای این منظور روی کنسول PS5 Pro تجربه کنید، باید به Alan Wake 2، بازی Assassin’s Creed: Shadows، بازی Demon’s Souls، بازی Dragon’s Dogma 2، بازی Final Fantasy 7 Rebirth، بازی Gran Turismo 7، بازی Hogwarts Legacy، بازی Horizon Forbidden West، بازی Marvel’s Spider-Man 2، بازی Ratchet & Clank: Rift Apart، بازی The Crew Motorfest، بازی The First Descendant، بازی The Last of Us Part II Remastered و موارد دیگر اشاره کرد.

ps5-pro-disc-66e069e391688b2435a945b9_11zon

ظاهر کنسول PS5 Pro

همانطور که انتظار می‌رفت، سونی تلاش کرده تا طراحی ظاهری کنسول PS5 Pro را درحدامکان با حفظ فاکتورهای طراحی دیگر کنسول‌های این خانواده آماده کند. همانطور که در ظاهر این کنسول نیز مشخص است، ارتفاع دستگاه نسبت به مدل اورجینال (یا همان به اصطلاح فت) پلی استیشن 5 بدون تغییر باقی مانده است و عرض آن هم هم‌اندازه پلی استیشن ۵ اسلیم است. تنها وجه تمایز ظاهری آن نسبت به کنسول فعلی PS5، خطوطی است که در وسط صفحه‌های کناری دستگاه تعبیه شده است. ضمن این که این کنسول به صورت پیش فرض دیسک درایو بلوری ندارد. کاربران می‌توانند با اضافه کردن دیسک درایو Ultra HD Blu-ray یا تعویض کاورهای کنسول، به شخصی سازی بیشتر آن بپردازند.

PS5 Pro با تمامی لوازم جانبی دیگر نسخه‌های پلی استیشن 5، شامل هدست واقعیت مجازی PlayStation VR2، ریموت کنترلرهای PlayStation Portal و کنترلر ارتقاء یافته DualSense Edge و همچنین ابزارهای Access controller و Pulse Elite و Pulse Explore، سازگاری دارد. رابط کاربری و سرویس‌های شبکه کنسول نیز مشابه پلی استیشن 5 خواهند بود.

ps5-pro-horizontal-66e069e32e40782bcc2e9408_11zon

قیمت پلی استیشن ۵ پرو

پلی استیشن 5 پرو از زمان شروع تعطیلات آخر سال جاری میلادی با قیمت ۶۹۹ دلار به فروش خواهد رسید. این کنسول به صورت پیشفرض از ۲ ترابایت حافظه ذخیره سازی SSD و مطابق معمول یک کنترلر وایرلس DualSense برخوردار است. یک نسخه از بازی Astro’s Playroom نیز از قبل روی حافظه کنسول نصب شده است.

کنسول PS5 Pro به صورت پیش فرض بدون دیسک درایو در دسترس قرار خواهد گرفت. خریداران این کنسول می‌توانند به صورت جداگانه دیسک درایو مورد استفاده در نسخه‌ی دیسک خود پلی استیشن 5 را خریداری و استفاده کنند. این یعنی اگر بخواهید هر دو بخش را با‌هم داشته باشید، باید ۷۸۰ دلار پرداخت کنید. قرارندادن دیسک‌درایو روی پلی‌استیشن ۵ پرو بسیار آزاردهنده به‌نظر می‌رسد؛ اما کاملاً غیرمنتظره نیست. سونی قبلاً دیسک‌درایو مجزا را هم‌زمان با نسخه‌ی پلی استیشن ۵ اسلیم عرضه کرده بود که به کاربران اجازه می‌داد تا درصورت تمایل، بعد از خرید کنسول دیجیتال، دیسک‌درایو به آن اضافه کنند.

 

زمان عرضه پلی استیشن ۵ پرو

زمان رسمی عرضه‌ی کنسول PS5 Pro، هفتم نوامبر (۱۷ آبان ۱۴۰۳) تعیین شده است. امکان پیش سفارش این محصول از تاریخ ۲۶ سپتامبر ۲۰۲۴ (۵ مهر) وجود دارد.

 

ارسال نظر

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد