گوناگون

پزشکیان در میزگرد اقتصادی؛

با تصورات و پیشنهادات غیر علمی به جایی نمی‌رسیم

با تصورات و پیشنهادات غیر علمی به جایی نمی‌رسیم

«مسعود پزشکیان» نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در برنامه میزگرد اقتصادی حضور یافت.

به گزراش پارسینه و به نقل از ایرنا؛ مسعود پزشکیان نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شامگاه پنجشنبه در برنامه میزگرد اقتصادی که از ساعت ۲۲:۴۵ دقیقه از شبکه یک سیما در حال پخش است، حضور یافت.

پزشکیان در این برنامه که دومین برنامه تلویزیونی وی است، به تشریح برنامه های خود در حوزه اقتصاد پرداخته و به پرسش کارشناسان پاسخ می‌دهد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری را در این برنامه کارشناسان محمدحسین حسین زاده بحرینی نماینده ادوار مجلس،‌ یحیی آل اسحاق وزیر اسبق بازرگانی،‌ داوود دانش جعفری عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و مشاوران احمد میدری معاون وزیر کار در دولت یازدهم، حسین عبده تبریزی مشاور وزیر راه و شهرسازی در دولت های دهم و یازدهم همراهی می‌کنند.

مسعود پزشکیان، نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری در ابتدای سخنانش با اشاره به نامه حضرت علی(ع) به مالک اشتر گفت: ایشان جامعه را به طبقاتی دسته بندی می کنند و می‌فرمایند پاسداران و نظامیان باعث امنیت جامعه هستند. قضات در دسته دیگر هستند و در ادامه می فرمایند هیچ کدام از این ها نمی توانند پایدار بمانند مگر با تجار و صاحبان صنعت.

بدون تاجر و صنعتگر جامعه غیرپایدار است

وی اضافه کرد: چهارمین گروه، تاجران و صاحبان صنعت هستند که بدون آنها جامعه غیرپایدار است. ما امروز در کشورمان همین نگاه را باید بپذیریم و قوانین را بر اساس آن تنظیم کنیم. باید بپذیریم که بدون تاجر و صنعتگر بقیه غیر پایدار و بیخود هستند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ادامه به وضعیت موجود اشاره کرد و اظهار کرد: شاخص های مهم اقتصادی کشور به استناد بانک مرکزی، نماگرهای اقتصادی، وزارت اقتصاد، مرکز مدیریت بدهی های دولت مشخص شده است.

پزشکیان با بیان اینکه بدهی دولت به بانک مرکزی از آغاز سال ۱۴۰۰ از ۱۱۵ همت به ۳۰۲ همت رسیده و ۱۸۷ همت افزایش داشته‌ایم، گفت: بدهی دولت به بانک ها از ۴۱۶ همت به ۸۱۹ همت رسیده و نزدیک به دو برابر شده است.

وی یادآورشد: انتشار اوراق مالی طی آن سال ها ۷۵۲ همت شده است. یعنی دو برابر آنچه در شهریور ۱۴۰۰ وجود داشت. تورم طی سه سال از ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ همواره بالای ۴۰ درصد بوده است.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: در سال ۱۴۰۳ تورم گوشت قرمز و سفید ۷۹.۲ درصد و گوشت ماکیان ۸۰ درصد و ماهی ۶۳ درصد بوده است. رشد اقتصادی ما در گروه کشاورزی منهای ۲.۲ درصد و گروه صنایع و معادن بدون نفت منهای نیم درصد بوده است. در واقع رشد ۵.۷ درصد اقتصاد برای نفت بوده است.

پزشکیان با اشاره به وضعیت ارز ترجیحی گفت: ۲۰ میلیارد دلار ارز به قیمت ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان فروخته و ۵۰ میلیارد دلار ارز به نرخ زیر ۴۰ هزار تومان توزیع شده است. نزدیک به ۶۰۰ الی هزار هزار میلیارد تومان پول رانت به عده ای داده ایم.

گرانی و مشکلات کمر مردم را خم کرده است

وی تاکید کرد: کارمندان دیگر نمی توانند راحت زندگی کنند. خانه نمی توانند اجاره کنند. بازنشسته ها گرفتار هستند و قدرت خرید ندارند. با پولی که می گیرند به خاطر تورم وحشتناک زندگی خودشان را تامین کنند. همه نگران و ناراضی هستند. اگر جلوی تورم گرفته نشود با مشکل زیادی مواجه خواهیم شد. این گرانی و مشکلات کمر مردم را خرد کرده است.

تورم با گرانی پیوند خورده است

حسین عبده تبریزی به عنوان کارشناس همراه پزشکیان با بیان اینکه مگر ما اقتصاددان در کشور نداریم که می خواهیم علم ایجاد کنیمْ گفت: معضل امروز مردم تورم بود که با گرانی پیوند خورده است.

وی ادامه داد: می خواهند مشکل اقتصادی ایجاد شده را سر بنگاه و موسسه بیندازند؛ در دهه ۶۰ بنگاه داری که گرانفروشی می فروشد را  شلاق می زدند و الان جریمه می کنیم؛ دولت قرار بوده تورم و گرانی را مهار کند و در این باره نظام و دولت مسئول هستند نه آن شخصی که کار و کاسبی می کند.

تبریزی با بیان اینکه هنوز بعد از ۴۰ سال در کابینه فعلی اعتقاد دارند که باید قیمت ها کنترل شود به برنامه هفتم توسعه هم اشاره کرد و گفت: یکی از بندهای آن تعامل سازنده با بین الملل است اما با توجه به این محدودیت ها و تحریم ها این بند را دولت ها اجرا کرده اند؟ اکنون فروش نفت به اندازه ای نیست که بتوانیم با آن کشور را توسعه و پیشرفت دهیم.

وی یادآور شد: تکنولوژی وارد ایران نمی شود چون تعامل نداریم.

این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به سند نهایی چشم انداز بیست ساله جمهوری اسلامی ایران گفت: تعامل سازنده در روابط بین الملل، آزادی های مشروع، حفظ کرامت و حقوق انسان ها، سهم برتر منابع انسانی و سرمایه اجتماعی، فرصت های برابر، دست یافتن به جایگاه اول، ارتقای نسبی سطح درآمد سرانه، ایجاد انگیزه و عزم ملی، تقویت نهاد خانواده، ادامه پرهیز از تشنج در روابط با کشورها جزو مواردی است که در این سند آمده است.

تورم در دولت آیت الله رئیسی ۴۰ درصد شده است/آمار کمتر از دولت قبل است

عبده تبریزی ادامه داد: متن سند نهایی چشم انداز بیست ساله جمهوری اسلامی ایران در آبان ۸۲ تنظیم شده است. قرار بود در ۱۴۰۴ به این اهداف برسیم. این سند را کارشناسان تهیه کرده اند. این سندی است که مجمع تشخیص مصلحت نظام پذیرفته و به تایید مقام رهبری رسیده است. بر اساس این سند برنامه های ۵ ساله و بودجه های سالانه نوشته شده است.

وی یادآورشد: آقای پزشکیان گفته من می‌خواهم این اهداف را اجرا کنم. این برنامه ها توسط صدها کارشناس نوشته شده و وی می خواهد این ها را اجرا کند و اشتباه نگفته است.

این کارشناس با بیان این که در بند ۳۹ سند به مهار تورم و افزایش قدرت خرید گروه های کم درآمد اشاره شده است، اظهار کرد: هزاران ساعت روی این سند کار شده است. قرار بود طبق بند ۳۹ تورم کنترل شود. در دولت آقای رفسنجانی متوسط تورم ۲۵ درصد بوده و یک سال ۴۹ درصد هم داشته است. در دولت آقای خاتمی ۱۵ درصد و بالاترین آن ۲۰ درصد بوده است. در دولت آقای احمدی نژاد متوسط ۱۷ درصد و بالاترین آن ۳۰.۵ درصد بوده است. در دولت آقای روحانی متوسط ۲۵ درصد و بالاترین ۴۷ درصد بوده است. در دولت مرحوم رئیسی ۴۷ درصد تبدیل به ۴۶ درصد شده و ۴۶.۵ و بعد ۴۰ درصد شده است. شش هفت کشور در دنیا هستند که به طور دائمی تورم بالای ۲۰ درصد داشته اند.

عدالت اجتماعی از طریق یارانه های ریالی تورم را نابود می کند

از سوی دیگر احمد میدری دیگر کارشناس همراه نامزد انتخابات هم گفت: شیوه اداری پزشکیان براساس اظهاراتشان و تجربه شان در وزارت بهداشت است ایشان ایده دارند که بهداشت و آموزش حق همگانی است که فاصله زیادی با آن داریم با وجود اینکه در طول سال های مختلف بازسازی عدالت اجتماعی در دستور کار قرار گرفته است؛ عدالت اجتماعی از طریق یارانه‌های ریالی بعد از چند سال تورم را نابود می‌کند.

وی افزود: عدالت اجتماعی براساس آموزه های بشری و نه یارانه دادن محقق می شود و برابری در حوزه بهداشت حتما باید برای افراد فقیر بیشتر باشد تا آموزش بیشتری ببینند.

به گفته میدری، تزریق پول باید با یک سیستم مدیریتی درست انجام شود دقیقا مثل طرح بیمه روستاییان که ایشان اجرا کردند؛ ایده ای که ایشان مطرح می کنند ایده جدیدی نیست و قبلا ایشان کار کرده اند و تجربه شده است.

وی گفت: روسای جمهور در ادوار مختلف صادقانه دنبال این بودند که تورم ۴۰ درصد ایجاد شود؟ قطعا خیر و حتما آیت الله رئیسی نمی خواست قضیه "دبش" ایجاد شود با توجه به اینکه  اقتصاد بیستم جهانیم اما محیط کسب و کار ایران منشا تورم و تحمیل بیکاری به مردم است.

این کارشناس مسائل اقتصادی یادآور شد: دیدگاه آقای پزشکیان این است که نظام اداری ایران با تغییر رئیس جمهور دچار زلزله می شود چراکه ۴۰۰ هزار پست تغییر پیدا می کند.

میدری افزود: نظام تامین اجتماعی، سیاسی شده است و ماشین اجرا ضعیف شده و انتظار مردم و مسئولان را برآورده نمی کند؛ در ادبیات اقتصادی شاخص شکنندگی حکومت تعریف می شود و در ذیل آن شاخص اختلاف جناح های سیاسی تعریف می شود که اگر عدد آن  ۱۰ باشد یعنی کاملا شکننده است و این عدد برای ما امروز ۹.۷ است.

وی گفت: کسی نمی تواند این ماشین را به جایی که می خواهد برساند؛ در برنامه هفتم کاداستر باید به صورت کامل اجرا شود و این قانون اولین بار ۱۳۳۷ ابلاغ شده اما هنوز کامل اجرا نشده است.

وی یادآور شد: هر کارمندی می داند که باید وارد باند شود وگرنه نمی تواند به چرخه مدیریتی وارد شود.

معاون وزیر کار در دولت یازدهم بیان کرد: آقای پزشکیان شعارشان این است که من (اصلاح‌طلب اصولگرا شایسته سالار هستم) ایشان گرایش‌های سیاسی دارند و وزیر بهداشت دولت خاتمی بودند من خاطره‌ای از ایشان نقل می‌کنم.

میدری ادامه داد: آقای پزشکیان یک طرح سطح‌بندی را اجرا کردند که چه شهری باید ام آر آی داشته باشد و چه شهری سی تی اسکن داشته باشد و بر اساس این نماینده مجلس که در آن زمان من هم نماینده مجلس بودم از ایشان استیضاح کرد در استیضاح نوشته بودند که تعرفه‌ها بالا است اما امری که وجود داشت این بود که چرا برای شهر من ام آر آی نمی‌آورید. ایشان گفتند که خدمات را سطح بندی کرده‌ام.

وی عنوان کرد: جمع‌بندی این است که آقای پزشکیان با توجه به فراگیری سیاسی که به آن اعتقاد دارند و شعاری که می‌دهند که کارشناس باید مدیر باشد، نظام اداری ایران را متحول خواهند کرد و ماشین اجرا که نمی‌تواند تورم را کنترل کند و نمود کسب و کار را اصلاح کند و نمی‌تواند فساد را کاهش بدهد به این دلیل است که این نظام اداری در زیر تهاجمات سیاسی به شدت آسیب دیده است و تا زمانی که این را احیا نکنیم نمی‌توانیم اهداف مقدسی که هم مقام معظم رهبری و همه رئیس جمهورها گفته‌اند محقق کنیم.

fatf بر اقتصاد ایران سایه انداخته است

داود دانش جعفری افزود: در سال‌های اخیر ما با پدیده تورم بالا، رشد کم اقتصادی مواجه بودیم و دو مشکل مهم هم داشتیم هم در بعد سیاست خارجی و بحث مواجهه با تحریم‌ها، بحث fatf این‌ها مشکلاتی بوده که در اقتصاد ایران سایه انداخته است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام عنوان کرد: تولید ما پایین بوده است اگر به مصارف تولید در ایران نگاه کنیم در آنجا هم مشکلات به خوبی نشان داده می‌شود. همانطور که شما پزشکان با آزمایشاتی که انجام می‌دهید متوجه می‌شوید که این مریض چه مشکلی دارد ما اقتصادی‌ها هم با آمارها و اطلاعاتی که از اقتصاد است می‌فهمیم که مشکلات چیست؟

وی خاطرنشان کرد: اکنون ۴۵ درصد از تولید ناخالص داخلی را صرف مخارج خانوارها می‌شود در حالی که خیلی از کشورهای در حال توسعه این عدد را به ۷۰ تا ۷۴ درصد رسانده‌اند و به لحاظ سرمایه‌گذاری ما در حالی که در گذشته تا ۳۴ درصد هم نسبت سرمایه‌گذاری به تولید ناخالص داخلی را افزایش داده بودیم اما به دلیل مشکلات موجود این عدد به حدود ۱۱ درصد رسیده است اما مخارج دولت به تولید ناخالص داخلی که در کشورهای در حال توسعه بین ۱۰ تا ۱۴ درصد است در ایران به ۲۲ رسیده است یعنی مخارج رفاهی و سرمایه‌گذاری‌ها پایین آمده و مخارج دولت هم بالا رفته است.

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار