گوناگون

روشهای پاک کردن تاتو

روشهای پاک کردن تاتو

این روزها که تاتو و خالکوبی در بین افراد خصوصا جوانان بسیار پرطرفدار شده است و می بینیم افرادی را که در بسیاری از نقاط بدن خود تاتو می کنند اما در صورتی که این افراد از تاتو خسته شده باشند و یا از ظاهر آن ناراضی باشند ، به فکر پاک کردن تاتو و یا تغییر آن می افتند.

این روزها که تاتو و خالکوبی در بین افراد خصوصا جوانان بسیار پرطرفدار شده است و می بینیم افرادی را که در بسیاری از نقاط بدن خود تاتو می کنند اما در صورتی که این افراد از تاتو خسته شده باشند و یا از ظاهر آن ناراضی باشند ، به فکر پاک کردن تاتو و یا تغییر آن می افتند. از روشهای پاک کردن تاتو می توان به لیزر کیوسوئیچ ، جراحی و درم ابریژن اشاره کرد که در ادامه به توضیح در این باره می پردازیم.

پاک کردن تاتو

تاتو تزریق اشکال هنرمندانه با جوهر یا رنگدانه به زیر پوست است که در رنگها و طرح های متفاوت در مناطق مختلف بدن انجام می شود که به صورت دائمی در زیر پوست باقی می ماند. از آنجا که سیستم ایمنی بدن برای حذف ذرات خارجی از بدن فعالیت می کنند اما با توجه به اینکه ذرات جوهر تاتو بسیار بزرگ است لذا سیستم ایمنی بدن قادر به حذف آن نبوده و دائمی می شود. لازم به توضیح است که پاک کردن تاتو به دلیل پیچیده بودن به چندین جلسه درمانی نیاز دارد ، ازین رو در صورتی که از تاتوی خود راضی نیستید ، می توانید از یک متخصص پوست برای پاک کردن تاتو کمک بگیرید.

قابل ذکر است که جوهر تاتو در زیر لایه سطحی پوست قرار می گیرد و پاک کردن برخی از تاتو ها با توجه به رنگ جوهر خالکوبی با لیزر موثرتر است و برخی از تاتوهای کوچکتر با جراحی نتایج خوبی می گیرند ولی در مقابل جراحی تاتوهای بزرگ ، برای پاک کردن آنها کارایی ندارد.

انواع پاک کردن تاتو

1-    پاک کردن تاتو با لیزر کیوسوئیچ

به لطف پیشرفت فناوری ، پاک کردن تاتو با لیزر کیوسوئیچ یکی از موثرترین روشهای درمانی برای حذف تاتو تبدیل شده است که با ارسال پرتو نور متمرکز لیزر به زیر پوست ، باعث گرم شدن جوهر تاتو در زیر پوست می شود که در این صورت جوهر تاتو به ذرات کوچکتر تجزیه می شود تا سیستم ایمنی بدن بتواند به راحتی این ذرات ریز را از بین ببرد بطوریکه تخلیه آنها از طریق سیستم لنفاوی بدن انجام می شود. اگرچه پاک کردن تاتو با لیزر کیوسوئیچ اثربخش است اما نیاز به چندین جلسه درمانی دارد. پس از اتمام درمان ، ممکنست تورم یا تاول و خونریزی در ناحیه لیزر دیده شود که بدین جهت کرم ضد باکتری کمک کننده است.

لازم به ذکر است که تعداد جلسات پاک کردن تاتو با لیزر کیوسوییچ به مواردی اعم از سایز و رنگ جوهر خالکوبی بستگی دارد و ممکنست 6 تا 12 جلسه طول بکشد تا تاتو بطور کامل از روی پوست محو شود. برای انجام این روش در ابتدا از بی حسی موضعی استفاده می شود و سپس دستگاه لیزر پالس قوی و متمرکز نور را به سمت تاتو ارسال می کند تا جوهر تاتو با گرم شدن ، خرد و ذره ذره شود.

از آنجا که تاتو در رنگهای مختلف وجود دارد لذا طول موج متفاوتی برای حذف هر کدام نیاز است. بعنوان مثال لیزر کیوسوئیچ اندیاگ با طول موج 1064 نانومتر برای پاک کردن تاتو به رنگ آبی تیره و سیاه در پوستهای تیره موثر است بطوریکه تا به رنگدانه اصلی پوست تیره آسیبی وارد نشود و رنگدانه آن تغییر نکند. همچنین طول موج 532 نانومتر برای پاک کردن رنگهای سبز و آبی آسمانی و قرمز کاربرد دارد. از مزایای پاک کردن تاتو با لیزر کیوسوییچ می توان به زمان بهبودی و دوره نقاهت کوتاه ، حداقل میزان درد و ناراحتی در زمان انجام لیزر و بعد از آن ، نسبتا ایمن با خطر کمتر ایجاد اسکار زخم ، بهبود ظاهر و اعتماد بنفس ، حذف تاتوی ناخواسته و با ظاهر نازیبا اشاره کرد.

2

آیا لیزر کیوسوئیچ بطور کامل تاتو را پاک می کند ؟

پاک کردن کامل تاتو با لیزر بستگی به رنگ خالکوبی ، سایز تاتو و میزان عمق آن بستگی دارد بطوریکه برخی از رنگدانه ها برای نور لیزر بسیار عمیق هستند و ممکنست به راحتی پاک نشوند و یا برخی رنگها همچون تاتوی سیاه یا آبی به راحتی توسط نور لیزر جذب شده و از بین می رود و در مقابل برخی دیگر از رنگها در برابر نور لیزر مقاومت می کنند. ازین رو ممکنست پاک کردن تاتو با لیزر بطور کامل موفقیت آمیز نباشد.

  1. پاک کردن تاتو با جراحی

جراحی از دیگر روشهای پاک کردن تاتو است بطوریکه در خالکوبی های کوچک موثر بوده و برای خالکوبی های بزرگ کاربرد ندارد. در این روش پزشک جراح در ابتدا پوست ناحیه درمان را بی حس کرده و سپس با استفاده از چاقوی جراحی ، پوست خالکوبی شده را برداشته و بقیه پوست را بخیه می زند. در اتمام کار پزشک از کرم ضد باکتری برای بهبودی سریعتر استفاده می کند. اگرچه پاک کردن تاتو با جراحی موثر است اما اسکار زخم بر جای می گذارد.

  1. پاک کردن تاتو با درم ابریژن

درم ابریژن روشی است که از دستگاه چرخشی دارای برس ساینده برای لایه برداری سطحی پوست استفاده می کند تا با سرعت بالا به لایه های عمقی تر پوست سابیده شود و جوهر تاتو بتواند از پوست خارج شود. این روش نیز نوعی جراحی محسوب می شود و نیاز به بیحسی موضعی و یا حتی بیهوشی عمومی دارد. پس از انجام این روش زخم باز بر روی پوست ناحیه تحت درمان ایجاد می شود که باید بهبود پیدا کند ، ازین رو پس از درمان احساس درد ادامه دارد و بین 2 تا 3 هفته زمان می برد تا بهبودی حاصل آید. از آنجا که پاک کردن تاتو با درم ابریژن نتایجی غیر قابل پیش بینی دارد و نسبت به روش لیزر کمتر موثر می باشد لذا انتخاب رایج توسط پزشکان نیست.

از دیگر روشهای پاک کردن تاتو می توان به لایه برداری شیمیایی نظیر اسید تری کلرواستیک اشاره کرد که با اعمال بر روی پوست ، لایه سطحی پوست را لایه برداری کرده و به کمرنگ کردن جوهر خالکوبی کمک می کند. همچنین کرم پاک کننده تاتو نیز برای استفاده در منزل موجود می باشد که به اندازه روشهای درمانی از جمله لیزر کیوسوئیچ موثر نمی باشد و عملکرد آن بسیار کند بوده و نیاز به چندین ماه استفاده منظم برای کسب نتایج مطلوب دارد. حتی مصرف این کرم ها می تواند باعث التهاب و آسیب پوست شود.

خطرات پاک کردن تاتو

پاک کردن تاتو به مانند هر روش دیگری می تواند خطرات و عوارضی را به همراه داشته باشد که از آن جمله زخم ، عفونت ، تغییر رنگ پوست ، ایجاد جای زخم یا اسکار ، واکنش آلرژیک ، تحریک پوست یا راش و درد و ناراحتی می باشد. بدین جهت متخصصان توصیه می کنند که هرگز سعی نکنید که خودتان تاتوی خود را در منزل با انواع کرم ها و درمانهای خانگی پاک کنید چرا که این روشها موثر نیستند و علاوه بر اینکه تلاشهایتان بی نتیجه خواهد بود ، در بدترین شکل ممکن برای سلامتی شما و پوستتان خطرناک خواهد بود. ازین رو مراجعه به کلینیک زیبایی معتبر و دارای مجوز و پاک کردن تاتو توسط یک متخصص آموزش دیده زیر نظر پزشک می تواند باعث پاک کردن موثر تاتو در کنار حفظ سلامت کلی شما باشد.

به عنوان سخن پایانی ، در صورتی که می خواهید تاتوی خود را پاک کنید باید به این موارد توجه کنید : سیگار نکشید ، در سلامت عمومی کامل باشید ، مراقبتهای بعد از درمان را رعایت کنید ، تعداد جلسات مورد نیاز با لیزر کیوسوئیچ را بطور منظم و بدون وقفه انجام دهید ، انتظاراتتان از روش مورد استفاده واقع بینانه باشد و درک درستی از خطرات و عوارض جانبی احتمالی درمان داشته باشید.

 

 

ارسال نظر

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد